Bestellen, betalen en aankoopverplichting
WP All-In weet veel van WordPress, van webtechniek en van de wereld van websites en webshops. Daarom informeren we je graag, wanneer er iets langskomt dat je verder kan helpen, ook als je (nog) geen klant van ons bent. Heb je vragen? Neem dan ook vooral contact met ons op.
Een klant van bol.com koos voor achteraf betalen, maar deed dat niet. Toen de webwinkel deze klant voor de rechter sleepte, beweerde deze dat er geen aankoopverplichting was. Wanneer is de koopovereenkomst eigenlijk gesloten? En wat betekent dit voor jouw webshop?
Bestellen is niet kopen
Een consument had bij de grote webwinkel bol.com wat besteld: ze had artikelen in haar mandje gestopt, gegevens ingevuld, de betaalwijze gekozen ("achteraf betalen"), voorwaarden en dergelijke geaccepteerd en toen op de knop gedrukt: Bestelling plaatsen. Daarmee was de koop gesloten.
Toch?
Niet dus. De consument betaalde niet, Bol ging achter het geld aan, en toen dit uiteindelijk voor de rechter kwam, stelde de advocaat van de consument dat er alleen besteld was, en er geen koopovereenkomst was afgesloten. De rechter twijfelde. Het is tenslotte een winkel, waar je iets koopt. Maar aan de andere kant stond er op de knop Bestelling plaatsen en niet Ik ga een koopoverkomst met betalingsverplichting aan.
Er is namelijk een artikel in een Europese richtlijn (die in Nederland is overgenomen) dat stelt dat de koopovereenkomst bij een webwinkel wordt gesloten door het klikken op de knop, waarop staat dat je een betalingsverplichting aangaat. De vraag is daarom, of een knop met de tekst Bestelling plaatsen, met daaromheen allerlei teksten en voorwaarden, voldoende is. De rechtbank besloot deze vraag, aan de Hoge Raad voor te leggen.
De Hoge Raad heeft geoordeeld dat er geen direct verband is tussen bestellen en een betalingsverplichting aangaan, en stelt daarom dat de knoptekst van Bol onvoldoende duidelijk maakte dat er een koopovereenkomst met betalingsverplichting is gesloten. De rechtbank kan daarom de koopovereenkomst (deels) vernietigen.
Juridisch geneuzel met praktische consequenties
De media pakken flink uit met deze uitspraak. En dat, terwijl Bol de tekst op de betaalknop allang heeft aangescherpt. Er staat nu Bestellen en betalen. Daar zal een jurist wel even over nagedacht
hebben. Bovendien: zelfs bij webwinkels deugen de meeste mensen. Mensen komen er om dingen te kopen, en meestal betalen ze dan ook voor de koop. Je zou denken: een kind weet nog dat de koop dus gesloten is. Wat die punnaisepoetsers met een rechtenstudie ook zeggen.
Maar toch is deze uitspraak belangrijk.
De Hoge Raad ging namelijk verder dan dit oordeel (of eigenlijk: dit antwoord op een prejuïcidele vraag van een rechtbank ). Er lag nog een vraag in een soortgelijke zaak, over iemand die een cursus had besteld, maar halverwege niet meer wilde en claimde nooit een koopovereenkomst te hebben afgesloten. De cursus was half geleverd, maar de klant wilde al het geld terug. In formele termen: men wilde dat de koopovereenkomst volledig vernietigd werd.
Bij spullen is het duidelijk. Als de koop niet doorgaat wordt alles goed gemaakt: de consument krijgt het geld terug, de winkel de spullen. Maar bij zo'n cursus is het anders. De lessen kan je niet terugsturen. En hetzelfde geldt natuurlijk voor spullen die al gebruikt zijn.
Heeft de webwinkel in zulke gevallen dan recht op vergoeding van de geleverde artikelen of diensten? Deels, vindt de Hoge Raad. Want hoewel de wet stelt dat bij een volledig vernietigde koopovereenkomst, beide partijen genoegdoening moeten krijgen, vindt de Hoge Raad het (bij consumenten) redelijk dat een derde van de gemaakte kosten als korting wordt gerekend. Dus voor elke 100 euro aan geleverde cursus, hoeft de klant wat de Hoge Raad betreft maar 67 euro terug te betalen. De Hoge Raad vindt het namelijk belangrijk dat de webwinkel wel last heeft van de verkeerde tekst op de knop. De shop moet wel min of meer voelen dat er überhaupt geen koop heeft plaatsgevonden.
Wat betekent dit voor jouw webwinkel?
Gebruik de juiste knoptekst
Zorg voor de juiste tekst op de knop waarmee de bestelling je webshop ingaat, zodat het voor jou, je klant én de rechter compleet helder is dat er een koop is gesloten. De oplossing van Bol (Bestellen en betalen) lijkt een goede.
Wanneer wij bij WP All-In een webshop voor je bouwen, gebruiken we standaard altijd de tekst Bestelling plaatsen en betalen. Daarmee maak je veel duidelijker dat er een betalingsverplichting wordt aangegaan.
Sommige webshops gebruiken Bestellen met betalingsverplichting. Dit komt naar ons gevoel op hetzelfde neer. Wat je, als ik de uitspraak goed lees, niet moet doen, is de knop Bestellen maken en dan erbij vermelden dat het om een betalingsverplichting gaat. De EU-richtlijn is helder: Het moet op de knop staan.
Is achteraf betalen wel handig?
Het simpele antwoord: je hebt geen keus. Wist je dat?
De wet schrijft voor dat een webwinkel consumenten de gelegenheid geeft om minstens de helft van het aankoopbedrag na levering te betalen. Volledige vooruitbetaling mag dus niet geëist worden.
De voor de hand liggende oplossing - alleen vooraf betalen instellen - is wettelijk gezien dus geen optie. We zien veel webwinkels het wel doen, en blijkbaar zonder al te veel consequenties. Maar ook bij vooruitbetalen kan de koop natuurlijk ontbonden worden, en als je automatische incasso, PayPal of creditkaartbetalingen toestaat, kunnen ook deze betalingen gemakkelijk worden teruggedraaid.
Wat ons betreft gaat het om vertrouwen zoals bij elke koop: je durft waarschijnlijk meer risico te nemen op wanbetaling als het om een relatief klein bedrag gaat, en andersom zal je bij een duur of luxe product liever alles vooruit willen hebben. Maar houd daarbij ook de betrouwbare klant in gedachten: die moet ook jou kunnen vertrouwen voordat zij geld overmaakt. Wanneer je betrouwbaar overkomt, bijvoorbeeld met keurmerken, duidelijke informatie en reviews, zal een potentiële klant het eerder aandurven om (deels) vooruit te betalen.
In de webshops die WP All-In bouwt kunnen wij altijd verschillende betaalwijzen aanbieden voor verschillende aankoopbedragen. Bijvoorbeeld de mogelijkheid tot achteraf betalen bij een kleine aankoop, en een gedeelte via iDeal bij een grotere.
Achteraf betalen is heel prettig en gemakkelijk voor je klant, en goed voor je conversie. Mits je voorwaarden én de bestelknop in orde zijn, kan je het risico tegenwoordig gemakkelijk afkopen via Buy Now Pay Later partijen als Klarna. De payment providers die wij gewoonlijk inbouwen, zoals Mollie of MultiSafepay, bieden een verbinding met Klarna.
Zorg voor juridische ondersteuning
Een webwinkel is een winkel. In tegenstelling tot een informatieve website ga je keer op keer juridische overeenkomsten aan met je klanten. Daarom is het belangrijk dat je weet wat je doet. Inhoudelijk heb je natuurlijk verstand van zaken, voor de techniek adviseren we je dringend om technisch beheer of bouw in te schakelen (bijvoorbeeld via WP All-In), maar ook op het juridische vlak is enige veiligheid geboden.
Natuurlijk, advocaten zijn duur en elke vraag kost geld. Maar er zijn meer mogelijkheden. Allerlei dienstverleners bieden hulp: met standaardvoorwaarden voor een schappelijke prijs, achtergrondinformatie, een telefonische vraagbaak met betalen per minuut, er is van alles. En voor als de nood hoger wordt, is het handig als je een rechtsbijstandsverzekering hebt, en een incassobureau dat met je meedenkt.
Bij Webshop All-In (het webshop-product van WP All-In) denken we graag met je mee en kennen we de weg, ook voor wat betreft juridische ondersteuning en incasso. We zijn tenslotte zelf ook als erg lang ondernemer.
Een kleine disclaimer
Nu we toch juridisch bezig zijn... Wij bij Spin in het Web (het bedrijf achter WP All-In) bouwen en beheren WordPress-sites, webshops en grotere webapplicaties en leveren doe-het-zelf-webruimte. We zijn geen juristen. Het bovenstaande is gebaseerd op ervaring en op de bronnen die ik voor dit stuk gebruikt heb, maar gebruik het niet om juridische beslissingen te nemen. Vraag daarvoor altijd advies van een expert.
Webshops bij WP All-In
Via ons product Webshop All-In bouwen en beheren wij webshops voor een vast bedrag per maand. Met onze ervaring en een technische kennis die groter is dan de meeste partijen, helpen we je écht vooruit. Door mee te denken, specifieke tooling te ontwikkelen, en een prachtig op maat gemaakt ontwerp te leveren.
Alles over onze werkwijze bij het bouwen en beheren van websites en shops vind je op deze pagina. Doordat wij alle touwtjes in handen hebben, van server tot design, bouw en techniek, stemmen we je website volledig af op jouw behoefte.
Meer weten? Neem contact met ons op.
All-In
€ 39,-
Per maand*
Je site altijd technisch up-to-date.
Techniek
Webruimte
All-In
Beheer
€ 169,-
Per maand*
Snel een mooie nieuwe site en daarna houden we hem bij.
Ontwerp
Bouw
Inhoud
Techniek
Webruimte
All-In
€ 99,-
Per maand*
Bijhouden van techniek, vorm en inhoud.
Inhoud
Techniek
Webruimte
All-In
€ 39,-
Per maand*
Je site altijd technisch up-to-date.
Techniek
Webruimte
* Deze tarieven zijn exclusief BTW en op basis van automatische incasso. Je betaalt per maand. De minimale looptijd van een abonnement is 2 jaar. Daarna kan je van abonnement wisselen of je website meenemen naar een andere provider.
Heb je advies nodig over je website?