Veelgestelde vragen
Werkwijze
Tja. Als je ons kent weet je dat je op ons aan kunt. Spin in het Web, ons bedrijf, bestaat al 22 jaar. Onze werkprocessen zijn erop gericht om je site 24 uur per dag, 365 (of 366) dagen per jaar, goed te verzorgen. Daarvoor investeren we veel in goede servers, in slimme eigen software voor het automatisch beheren van servers en sites, en vooral in goede mensen om de sites te beheren. En die mensen hebben allemaal een V.O.G. m.b.t. informatieverwerking.
Aan het begin van het bouwproces praat je met Jelmer, de eigenaar / accountmanager, om de grote lijnen uit te stippelen en de zakelijke kant te regelen. Zodra we echt aan het bouwen zijn, neemt één van de webbouwers over. Die wordt je vaste aanspreekpunt, ook nadat de site live is. Hij is ook je tussenpersoon met onze (externe) grafisch ontwerper en de systeembeheerder. Met de systeembeheerder heb je mogelijk contact over écht technische zaken zoals het overzetten van e-mailadressen en domeinen. En wanneer het voor jou nodig is, kan je altijd Jelmer bellen of mailen.
Flink snel. Een nieuwe site leveren we in principe binnen twee maanden op – je moet natuurlijk wel zelf beschikbaar zijn voor overleg en je content aanleveren. Voor het beheer van bestaande sites zijn we elke werkdag beschikbaar: vragen en verzoeken over inhoud of techniek die je per mail of telefonisch bij ons neerlegt worden direct ingepland. Daarna kijken we steeds op prioriteit wat er het eerst moet gebeuren. Maar op kleine wijzigingen in inhoud hoef je nooit langer dan een werkdag te wachten.
We maken vaak afspraken over een specifieke taakverdeling. Wij zorgen dat je dan zelf goed aan de slag kan, bijvoorbeeld met nieuwsberichten of bepaalde soorten informatie. Zolang we hier goed overleg over hebben kunnen we dat gewoon mogelijk maken. Het is tenslotte jouw site.
Dan voeren we die voor je door. Je kan ze naar ons mailen. Je kan de tekst in de mail zetten, of in een Worddocument bijvoegen. Als het veel is, met veel foto’s, dan verzinnen we iets met WeTransfer of een upload-locatie. Maar je mag ook gewoon opschrijven wat je bedoelt “Kan je die regel wijzigen in…”.
Abonnement
Bij Bouw en Beheer geldt dat de site na de vaste looptijd van jou is. Je kan er dan mee doen wat je wilt. Je kan het abonnement laten doorlopen zodat we goed kunnen doorbouwen aan de site, of misschien ben je zelfs al wel weer toe aan een nieuwe site. Maar je kan ook terugvallen op WP All-In Beheer of Technisch. Je mag de site ook meenemen naar onze doe het zelf-webruimte, of naar een andere leverancier. Het is jouw website.
Nee. We denken niet dat het in het belang van jou, als klant, is om een site te krijgen waar de bouwer zich vervolgens niet meer mee bemoeit. De enige uitzondering is dat we soms voor een andere leverancier bouwen – zoals een marketingbureau of grafisch ontwerper. Dan maken we goede afspraken over het vervolgtraject.
Als je al een website hebt, dan willen we daar graag naar kijken. Als dit een WordPress-site is, is de kans groot dat wij hem kunnen overzetten naar ons en dan in beheer nemen. Het hangt van je wensen af of dit dan WP All-In Technisch, Beheer of toch Bouw en Beheer moet worden. Daarover gaan we graag met je in gesprek.
Als je website géén WordPress is, dan hebben we ook mogelijkheden. Zo kunnen we de site nabouwen in WordPress, of onder speciale afspraken technisch monitoren.
Jazeker. We kunnen je domeinnaam naar ons “verhuizen”. Dat betekent dat wij (of onze tussenpersoon) de registrator voor je worden. De naam blijft gewoon van jou. Voor de eerste reguliere domeinnaam binnen het abonnement rekenen we geen verhuiskosten. Bij volgende domeinnamen zijn er eenmalige kosten.
Als je meerdere sites onderbrengt in WP All-In Bouw en Beheer krijg je per site een paar euro korting per maand. En in speciale gevallen willen we best kijken wat we kunnen doen. Maar volgens ons zijn we al niet zo duur.
Standaard zit er in een abonnement een domeinnaam met als extensie NL / BE / DE / EU / COM / NET / ORG / INFO. Als je nog geen domeinnaam hebt, kan je er dus één met deze extensie kiezen. Wij registreren domeinnamen altijd op naam van onze klant. Jij kan er dus altijd over beschikken.
We kunnen ook altijd meer domeinnamen, of domeinnamen met een andere extensie voor je registreren. Hierover kunnen we je ook adviseren. De kosten voor deze domeinnamen komen dan bij je abonnement op. Voor veel gebruikelijke extensies kunnen we een maandabonnement aanbieden, voor andere koop je per jaar in.
Ja. Het is echt All-In voor wat betreft bouw en / of beheer plus hosting van een primair informatieve website. Je betaalt alleen meer wanneer je extra domeinnamen e.d. wilt, betaalde plugins nodig hebt, of wensen hebt die het idee van een primair informatieve website flink te buiten gaan. Denk aan een webwinkel of een database-systeem. Voor een gewone site, zonder betaalde plugins, vragen we nooit extra. Zelfs niet als deze erg groot is of allerlei leuke features heeft (denk aan een ledendeel, een forum, een reserveringssysteem).
Sommige mensen vinden het abonnementstarief een ferm bedrag. Anderen vragen zich af hoe dit uit kan. We vinden het altijd interessant om deze tegenovergestelde meningen te horen.
Tegen de mensen die dit veel geld vinden zeggen we: voor dit geld vind je geen interne medewerker die de site dagelijks kan beheren en monitoren, en dan zou je de site nog moeten laten bouwen én de webhosting ook nog moeten betalen. Je krijgt veel meer dan alleen een site, én veel meer dan alleen beheer. Je krijgt een continue samenwerking waar je op kan bouwen.
Tegen de mensen die dit goedkoop vinden zeggen we: klopt, profiteer ervan! Maar hoe kan het? Allereerst kijken we goed naar onze kosten. We doen niet aan grote luxe en hebben op kantoor niet de zwaarste of hipste computers (dat hoeft namelijk niet). En doordat we onze mensen iets anders bieden dan hoge bonussen en dikke extra’s – namelijk een plek waar je lekker je werk kan doen op een manier die bij je past – zijn onze lonen ook nog wel te doen. Maar het belangrijkste is het verdienmodel: wij hoeven niet vandaag op je te cashen. We hebben vertrouwen in de continue samenwerking. Dus werken we nu misschien wat harder, maar dat wordt beloond doordat je – als het goed is – jaren klant van ons blijft.
Techniek en vindbaarheid
Als je klant van ons bent en jouw site doet het niet meer, dan kun je terecht op onbereikbaar.net. Via een aantal controlestappen leiden we je naar de juiste contactopties – waaronder uiteindelijk een directe SMS naar onze beheerders. Binnen kantooruren, of als het allemaal niet zo urgent is, kan je het beste gewoon contact met ons opnemen.
Wij bouwen je website in WordPress, het populairste CMS (website-systeem) dat er is. Hierbij maken wij gebruiken van enkele door ons ontwikkelde plugins, en een thema plus een paar plugins waarop wij een licentie hebben. Na de oplevering houden we je site ook technisch goed bij. Mocht je de site na de vaste looptijd naar een andere partij willen verhuizen, dan staat er dus een goed bijgewerkte WordPress-site klaar die technisch up to date is. Deze draait dus ook bij andere leveranciers, mits die geschikt zijn voor actuele WordPress-sites.
Voordat de site mee kan moeten wij enkele onderdelen verwijderen. Dat zijn beheer-onderdelen die geen functie hebben buiten Spin in het Web, omdat ze er alleen zijn om ons beheer gemakkelijker te maken. Daarnaast houdt de update-licentie op bepaalde onderdelen op. Dat betekent dat je een werkende site meekrijgt, maar dat het thema en de bijbehorende plugins vanaf dat moment niet meer bijgewerkt worden. Je moet dus zelf een licentie nemen op die onderdelen. Dit gaat om één of meer van de volgende plugins: Beaver Build Pro, Beaver Themer, Ultimate Addons for Beaver Builder en mogelijk speciaal in overleg aangeschafte plugins of thema’s.
Elke WP All-In website wordt op drie manieren gemonitord en getest:
-
Automatische monitoring van de bereikbaarheid van je server, je homepage en een tweede pagina. Wanneer onze externe monitoring deze zaken niet kan bereiken, gaan al snel allerlei bellen af. Dag en nacht. We worden daarvoor wakker gemaakt. Dit komt niet zo vaak voor, want onze geautomatiseerde systeembeheerder heeft meestal al sneller door dat een site of server het zwaar heeft.
-
Automatisch testen van de inhoud van je site. Hiervoor schrijven wij tijdens het bouwen en doorbouwen speciale tests, die dag en nacht worden uitgevoerd door een mystery visitor: een internet-robot die zich gedraagt als bezoeker. Deze robot laadt de website in zijn browser, klikt op knoppen en menu-items, probeert formulieren uit en gedraagt zich op andere, bij je site passende, manieren als bezoeker. Als het niet klopt wat de site laat zien, bijvoorbeeld omdat bepaalde teksten missen, dan wordt er direct een waarschuwing naar de beheerders gestuurd. Zo zien we dus of je site nog weergeeft wat weergegeven moet worden.
-
Mensen zijn de beste testers. Daarom klikken onze medewerkers regelmatig even door je site. Klopt alles nog? Ziet het er nog goed uit? Staat er geen achterhaalde informatie? Wanneer we denken dat er iets technisch niet klopt, lossen we het op. Als we denken dat jij eens naar de inhoud moet kijken, dan laten we dat weten.
Onze servers zijn geoptimaliseerd voor WordPress en we zorgen dat ze niet overvol staan. Voor de techneuten: wij bouwen in de actuele PHP-versie en proberen bij nieuwe versies altijd veilig en snel te updaten. De sites draaien in een snelle FPM-opstelling met opcode-caching.
In de opbouw van de site zelf maken wij gebruik van een WordPress-cache om de site, zeker voor anonieme, niet ingelogde bezoekers, supersnel te krijgen. De uiteindelijke snelheid hangt van veel factoren af, waaronder de locatie en het netwerk van de bezoeker, het gewicht van onderdelen in je site (zware foto’s laden altijd langzamer dan lichte) en toevalligheden op de route tussen onze server en de browser van je bezoeker. Maar wij bouwen en hosten met snelheid in gedachten!
Binnen het abonnement zit ook het hosten van je mail. Net als de WP All-In-servers staat onze mailserver bij TransIP en wordt deze door ons beheerd. Wij bieden een onbeperkt aantal mailadressen binnen de domeinen die bij je site horen, waarbij alle domeinen aliassen van elkaar zijn. Deze adressen kunnen wij voor je aanmaken en wijzigen (eventueel kan je hiervoor een wachtwoord krijgen). De mail lees je uit via IMAP of POP3 in je mailprogramma en/of op je mobiel. Eventueel is er nog een webmail beschikbaar, maar in het algemeen raden we je aan om de mail gewoon op je mobiel te lezen. Ook het versturen doe je via ons, zodat alles klopt wat betreft anti-spambeveiliging (SPF en DKIM). Binnenkomende mail gaat door een spam- en virusfilter. Je krijgt voldoende schijfruimte voor heel wat mails: 10.000 GB.
Als je op dit moment je e-mail nog bij je oude leverancier hebt lopen, dan maken we samen afspraken over het overzetten van de mailadressen. Dat overzetten zit ook bij het abonnement in.
Wanneer je organisatie de mail al via een externe partij heeft geregeld, zoals Outlook of Gmail, dan kunnen wij daar prima mee werken. We stellen je domein dan zo in, dat dit keurig blijft of gaat werken.
Spin in het Web heeft de webhosting van je site helemaal in eigen beheer. Wij huren hiervoor virtuele servers van topkwaliteit bij TransIP. Deze servers staan in Nederland en worden door ons beheerd. Voor de WP All-In-sites gebruiken we voor web en WordPress geoptimaliseerde servers. Deze zijn door ons behoorlijk “dichtgetimmerd”. Zo is er behalve webverkeer geen toegang van buiten, met uitzondering van het netwerk van Spin in het Web. Natuurlijk hebben wij de monitoring en backups goed ingericht vanaf off-site servers.
Je krijgt de hoeveelheid schijfruimte en dataverkeer die je website nodig heeft: geen harde limieten en alles naar redelijkheid.
We denken graag met je mee over de vindbaarheid op Google. Echt goede SEO – Search Engine Optimization – gaat over het gebruik van de juiste zoekwoorden en termen die de lading van je boodschap goed dekken. Maar het gaat óók over schrijven voor echte bezoekers. Je hebt niets aan een site die hoog staat in Google, maar echte mensen afschrikt. Dat weet Google trouwens zelf ook, en daarom wordt echte, leesbare inhoud beloond.
We zijn geen SEO-expert, maar kunnen je er wel mee helpen. Wij adviseren je over de inhoud van je site, de indeling, het gebruik van focuswoorden en het regelmatig toevoegen van echte verhalen aan je site. Daarnaast gebruiken wij – in overleg met jou – plugins voor het verbeteren van de site voor Google. Hiervoor zetten we vaak Yoast SEO in, een (in basisversie) gratis plugin die je helpt met de beschrijvende tekst voor Google en met de analyse van je inhoud op basis van focuswoorden. Ook gebruiken wij Google Search Console (via een plugin in je website) om desgewenst samen te kijken naar de vindbaarheid van je site. Dit is allemaal inclusief in het abonnement.
Mocht je in meer detail willen werken aan je vindbaarheid, dan kunnen wij met jouw SEO-expert werken om inhoud en techniek te wijzigen. Ook dat valt binnen het abonnement. Desgewenst kunnen we ook een SEO-expert laten aanschuiven, maar die rekening is wel extra voor jou.
We zoeken altijd eerst naar oplossingen zonder extra kosten. Soms is je wens echter zodanig, dat een betaalde plugin een goede oplossing is. Dit zien we bijvoorbeeld wel bij heel specifieke onderdelen van een webwinkel, plugins voor meertalige sites, of datatabellen.
In dat geval adviseren we je over de aanschaf van de plugin. Moet je een abonnement nemen, of kan je misschien af met een eenmalige aankoop, die het dan hopelijk lang blijft doen? Zijn er meer klanten van ons met dezelfde plugin, en kunnen jullie poolen? Vaak kost een plugin voor 5 sites maar íets meer dan een plugin voor 1 site. Uiteindelijk kunnen we de plugin ook voor je aanschaffen en op je normale factuur doorberekenen. Daarvoor rekenen wij een kleine risico-marge.
Vaak wel ja! Bel of mail ons en we kijken samen naar een goede oplossing. Het principe is: als er een plugin voor is die we aan de praat kunnen krijgen, dan kunnen we het inbouwen. Als we zelf iets moeten bouwen, dan valt het buiten het abonnement.
Zeker. Een achtergrondvideo achter je banner, of een voorbeeldvideo in je content is geen enkel probleem. Wordt het meer dan dat, en begint het om gigabytes aan videomateriaal te gaan, dan raden we je aan om een account bij bijvoorbeeld Vimeo te nemen. Op die manier krijgen je bezoekers de video altijd op de snelste manier binnen, en in een bij hun device passend formaat. Wij adviseren en helpen je met het abonnement bij zo’n externe dienstverlener, zorgen voor de koppeling in je site en treden op als tussenpersoon namens jou.
Voor veel klanten maken wij een opzet voor nieuwsbrieven in Mailchimp of Mailpoet. Wij helpen je met het opzetten van een (gratis of betaalde) account bij deze leveranciers en zorgen voor de koppeling met je website. Wij treden bij dit soort externe diensten op als tussenpersoon namens jou. Meestal zijn er geen kosten, maar als dat wel zo is, dan kunnen wij dat voor je afhandelen en op je normale factuur doorberekenen. Daarvoor rekenen wij een kleine risico-marge.
In overleg plaatsen wij Google Analytics op je website. Dat kunnen wij eenvoudig regelen via een subaccount van ons, waar jij ook toegang toe kan krijgen, en die je ook kan meenemen als je ooit wil overstappen. Wel is het vanwege de AGV dan nodig dat er een (niet blokkerende) popup verschijnt waarin de verzoeker wordt gevraagd om toestemming. De popup hebben wij voor je klaarstaan.
Spin in het Web
Naast WP All-In bieden we doe het zelf webruimte en bouwen we slimme webapplicaties. Hierover vind je meer op onze algemene website.
Allereerst door meteen toe te geven dat dit geen échte veel gestelde vraag is. We zijn te nuchter en eerlijk om net te doen alsof dat wel zo is. En dat is waar we anders zijn: we geven niet zo om snel geld en al te veel luxe, maar houden het liever gewoon, leuk en eerlijk. Goede sites maken en deze soepel laten draaien vinden we superbelangrijk, maar mensen – klanten en medewerkers – blij maken, in hun waarde laten en zich thuis laten voelen ook. We proberen bij te dragen aan een wereld waarin iedereen het goed heeft, en iedereen past. Daarom werken wij ook graag – maar niet exclusief – met mensen met afstand tot de arbeidsmarkt. En de nadruk ligt bij ons op kwaliteit, niet op kwantiteit of snelheid. Samen tot een mooi resultaat komen, dat is het mooiste wat er is.
Hier lees je meer over Spin in het Web.
WP All-In is het product, het abonnement. Spin in het Web (B.V.) is het bedrijf. Hier lees je meer over Spin in het Web.
We doen ons best! Zo hosten wij alle websites op servers in de ISO 14001-gecertificeerde datacentra van TransIP. Deze datacentra draaien 100% op windenergie, zijn erg innovatief in energiebesparen én leveren de restwarmte aan warmtenetten.
Daarnaast stimuleren wij energie-bewustzijn bij onze medewerkers en duurzame (niet-fossiele) vormen van woon-werk-verkeer en werk-klant-verkeer.