Hoe kan ik meer bezoekers op mijn WordPress site krijgen?

WP All-In weet veel van WordPress. Daarom helpen we je graag als je problemen hebt met je WordPress-site, ook als je (nog) geen klant van ons bent. Onderstaande informatie is niet bedoeld voor klanten van WP All-In: als klant kan je ons altijd bellen of mailen als er een probleem is met je site.

Hoe zorg je dat bezoekers op je site komen, en er vervolgens ook blijven? Wij hebben tips over techniek, vorm en inhoud!

Belangrijke vraag: Hoe vinden mensen mijn website?

Het is belangrijk om te weten hoe mensen je site vinden en wat je daaraan kan verbeteren. Ook moet je bedenken welke doelgroep je wilt bereiken en gebaseerd daarop je SEO (search engine optimization) instellen. Er zijn verschillende manieren waarop mensen op je site komen:

  • Google, Bing of een andere zoekmachine.
  • Fysieke reclame zoals een folder.
  • Social Media, denk aan Facebook of Linkedin.

Hoe zorg ik ervoor dat mensen mij op Google vinden?

Google zoekt via links op andere sites altijd naar nieuwe sites. Als je website ergens gelinkt is, en je hebt niet aangegeven dat je google wilt buitensluiten, dan heeft Google je site binnen een paar dagen opgenomen in de index. En als dat niet gebeurt, kan je een site ook handmatig aanmelden. Daarvoor vul je dit formulier in.

Vervolgens is het erg belangrijk om bij de juiste zoekvraag goed zichtbaar in de resultaten te komen: niemand kijkt naar pagina 2 of 3 op Google! Hier wat tips om hoger in Google te komen:

  • Gebruik de Yoast Plugin.
  • Plaats regelmatig nieuwe content op je website.
  • Schrijf voor échte mensen

Yoast is een WordPress plugin die je tips geeft bij het maken van content op je website en is dus altijd handig om op je site te hebben. De plugin helpt je om de informatie die belangrijk is voor Google goed in te vullen, en maakt een technische sitemap die door Google wordt geraadpleegd. Daarnaast helpt het je de content op je website zo te schrijven, dat de informatie waarom het gaat – de zogenaamde key phrases – ook goed gebalanceerd in je teksten voorkomt. Zo zorg je dat mensen die op die informatie zoeken gemakkelijker bij jouw site uitkomen, én dat de informatie die je aanbiedt ook écht relevant en leesbaar voor ze is.

Ook het regelmatig plaatsen van nieuwe content helpt je om hoger in zoekresultaten te komen. Google geeft jou dan voorrang op een site waar bijvoorbeeld al 5 jaar lang niks aan gebeurd is. Het heeft dus echt zin om vaak naar je site te kijken en deze bij te houden. En zorg dat je website interessant en aantrekkelijk is voor echte bezoekers, dus niet (alleen) voor Google. Daarop ga ik hieronder nog uitgebreid in.

Hoe doet mijn site het op google?

Met de Search Console van Google kan je goed inzicht krijgen in de vindbaarheid van je website. Je kan zien via welke zoektermen mensen een link naar je website zien, en dus ook via welke zoektermen niet. Er staan daar ook veel andere hulpmiddelen om je site beter vindbaar te maken, zoals een indexering van je sitemap.

Ook via het bekende Google Analytics kan je veel inzicht krijgen in je bezoekers. Waar de Search Console laat zien wat de positie van je website bij bepaalde zoekvragen is, kan je in Google Analytics zien bij welke zoekvragen mensen ook echt hebben doorgeklikt. Want ook al sta je goed hoog in Google op de zoekvraag “Vogelzaad kopen”, als mensen alleen klikken als ze zoeken op “Diervoeding”, dan heeft dat misschien wel consequenties voor je inhoud of marketing.

Beide tools samen kan je goed toepassen in je WordPress-site met behulp van de Sitekit plugin. Omdat het bijhouden van bezoeken met deze plugin en dus Google Analytics consequenties heeft voor de privacy van je bezoekers, is het belangrijk om de analyse goed af te stellen, en je bezoekers daarover in te lichten. De experts van WP All-In kunnen je daarmee helpen.

Bekendheid via Social Media

Een andere manier om potentiële bezoekers op je website te krijgen, is via social media. Dat kan bijvoorbeeld door regelmatig nieuwe dingen te posten op Facebook, Instagram, YouTube of Linkedin met een link naar je eigen site erin (of – bij Instagram – een link in bio naar een overzicht van al je posts). Kies de media die bij je doelgroep passen, en post altijd interessante, nieuwe dingen. Steeds hetzelfde bericht herhalen trekt al snel niet meer de aandacht.

Probeer de juiste balans te vinden tussen “reclame” voor je website en algemene – interessante of gewoon leuke – informatie. Besteed veel tijd aan het vinden van volgers, bijvoorbeeld door vanuit je account of pagina zelf interessante accounts uit je doelgroep te gaan volgen: vaak volgen mensen dan terug.

Maak jouw website interessant en toegankelijk

Het is zover en er komen veel bezoekers op je website, helaas blijven ze enkele seconden en gaan dan weer weg. Een lead wordt zo geen conversie. Hoe komt dit en wat kan je eraan doen?

Ook hier is de goede oplossing weer een combinatie van techniek en inhoud. Op het moment dat je goed op Google staat, of vaak via de socials wordt gevonden, heb je te maken met échte mensen, die écht iets aan de site moeten hebben. En zij nemen meestal maar heel kort de tijd om erachter te komen of jouw website past bij wat ze willen weten of kopen.

Allereerst is daarom de inhoud van de website weer erg belangrijk: een site die alleen geschreven is om via trucjes hoog in Google te komen, is vaak niet interessant. Mensen zien dan veel herhaling van termen of merken dat de tekst hen niet meeneemt het onderwerp in. Onze belangrijkste tip is dan ook altijd: let zeker op de vindbaarheid, maar biedt iets échts als je gevonden wordt. Duizend bezoekers die je site oninteressant vinden doen veel meer kwaad dan goed: je hebt meer aan tien bezoekers die komen om te blijven. Dus nogmaals heel groot onze allerbelangrijkste tip:

Zorg dat je website interessant en aantrekkelijk is voor je echte bezoekers.

Vorm en snelheid

Daarnaast zijn vorm en snelheid van belang. Een website die langzaam laadt is niet aantrekkelijk, zeker niet voor mensen die via Google binnenkomen: zij struinen allerlei links af en hebben geen tijd om steeds te wachten. Dan kiezen ze liever de volgende optie.

Zo kan je je website bijvoorbeeld sneller krijgen:

  • Maak afbeeldingen geschikt voor snel laden. Gebruik bijvoorbeeld WEBP in plaats van PNG, en schaal de afbeeldingen naar een logisch formaat. Ook lazy loading kan goed helpen.
  • Gebruik een cache. Er zijn allerlei plugins in WordPress die zorgen dat je site niet bij elk bezoek opnieuw gegenereerd hoeft te worden.
  • Verdeel je inhoud slim over pagina’s, zodat de pagina’s waarop bezoekers binnenkomen snel aantrekkelijke informatie bieden. Zodra je de aandacht van je bezoeker hebt, is deze wel bereid om bij het doorklikken even te wachten.

Ook de vorm van je website doet er echt toe. Een website die er verouderd uitziet geeft de bezoeker de indruk dat hij of zij zijn/haar tijd aan het verdoen is: niemand is op zoek naar verouderde informatie. Vergeet ook niet dat veel mensen websites via hun mobiel vinden, en dat is nog meer het geval bij “koude” bezoekers (mensen die voor het eerst op je website uitkomen). Zij zitten op de bank of lopen hun hond uit te laten en googelen eindelijk eens op iets waar ze al langer over nadenken. Zorg dus dat een website mooi, modern, to the point en goed bruikbaar op mobiel is.

Experts kunnen helpen

Om een website te maken die goed gevonden wordt én aantrekkelijk is voor echte bezoekers heb je een combinatie van de juiste techniek, een goede vorm en juist ingedeelde inhoud nodig. Wanneer je zelf een WordPress-site maakt, kan je goed aan de slag met bovenstaande tips. Het is wel handig als je hiervoor veel kennis in huis hebt. Maar je kan ook experts om hulp vragen.

Als je op zoek gaat naar manieren om hoger in Google te komen, dan loop je al snel tegen SEO-bureaus aan. Dit zijn gespecialiseerde bureaus die vaak uit de hoek van de online marketing komen, en beweringen doen als dat ze “het geheim van Google kennen”. Hoewel dit soort bureaus vaak veel kennis in huis hebben over technieken die het (op dat moment) goed doen bij Google, zijn ze vaak extreem duur – 500 euro of meer per maand is niet abnormaal – en helpen ze je misschien niet zo goed met het vinden van bezoekers of klanten die ook blijven: er wordt vooral geteld hoeveel hoger je in Google komt en hoeveel “leads” dat oplevert, waarbij die leads kliks zijn van mensen die wel, of maar al te vaak niet, op je website blijven hangen.

Zulke bureaus houden zich dus bezig met het genereren van leads. Maar het gaat niet om leads, maar om conversies – om maar in marketingtermen te blijven. Je wilt niet alleen dat veel mensen je website bezoeken, maar dat er ook iets gebeurt met dat bezoek: bijvoorbeeld een verkoop, een informatievraag, een aanmelding of een nieuwe geïnteresseerde.

Daarom zouden wij – van WP All-In – liever willen adviseren om met een All-In Webbureau te werken. De experts van WP All-In helpen je niet alleen met de techniek rond Google-optimalisatie – zoals het installeren en instellen van Google Analytics, Yoast en Sitekit, maar denken tijdens het bouwproces mee over inhoud, vorm, indeling én techniek. Dat doen ze zonder marketing-blah-blah maar op een no-nonsense wijze die past bij jouw website en de echte bezoekers waarom het draait.

Bovendien werken zij ook na oplevering van de website samen met jou door aan je site. Wanneer er een ontwikkeling is bij Google die van invloed is op de vindbaarheid, staan de mensen van WP All-In klaar om hierop in te springen. Door het All-In-abonnement levert zo’n aanpassing nooit extra kosten op. Lees hier alles over onze werkwijze tijdens de bouw van je nieuwe website.

Ben je van plan om een nieuwe website te laten bouwen, of zoek je hulp in het beheren van de techniek van je bestaande site en wil je meer weten over vindbaarheid? Neem gerust contact met ons op om daar eens vrijblijvend over te sparren!

WP
All-In
Technisch

€ 39,-

Per maand*

Je site altijd technisch up-to-date.

Techniek

Webruimte

 

 

WP
All-In
Bouw en
Beheer

€ 149,-

Per maand*

Snel een mooie nieuwe site en daarna houden we hem bij.

Ontwerp

Bouw

Inhoud

Techniek

Webruimte

WP
All-In
Beheer

€ 99,-

Per maand*

Bijhouden van techniek, vorm en inhoud.

Inhoud

Techniek

Webruimte

 

WP
All-In
Technisch

€ 39,-

Per maand*

Je site altijd technisch up-to-date.

Techniek

Webruimte

* Deze tarieven zijn exclusief BTW en op basis van automatische incasso. Je betaalt per maand. De minimale looptijd van een abonnement is 2 jaar. Daarna kan je van abonnement wisselen of je website meenemen naar een andere provider.

Heb je advies nodig over je website?